این سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه ( CBIS ) میباشند.
سیستم پردازش تراکنش (TPS )
سیستم کارگران دانش (KWS )
سیستم اطلاعاتی مدیریت ( MIS )
سیستم تصمیم یار ( DSS )
سیستم اطلاعات اجرایی (EIS )
سیستم اطلاعات حسابرسی ( AIS )
سیستم اطلاعات راهبردی (SIS )
برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP )
…
Transaction Processing System (TPS)
سیستمی است که فعالیتهای ابتدایی و تراکنش سازمان را کنترل می کند.
این سیستم سرعت فعالیتهای تجاری را افزایش میدهد و هزینه کارهای دفتری را کاهش میدهد.
در اواسط دهه 1950 برای کنترل تراکنش های معمول و نگهداری پایگاه های داده استفاده شد.
Knowledge Worker System (KWS)
کارگران دانش را حمایت می کند.
کارگران داده (data worker ) را حمایت میکند.
Management Information System (MIS)
سیستمی مبتنی بر رایانه است که برای کاربرانی با نیازهای مشابه اطلاعات را در دسترس قرار می دهد.
کاربران معمولا افراد رسمی یک سازمان هستند.
آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است را توصیف می کند.
بر بازده عملی تمرکز می کند.
به مدیران کمک می کند که “کارها را درست انجام دهند”.
MIS (cont.)
در اواسط دهه 1960 در تجارت محبوب واقع شد.
برای اولین بار از ماشینهای punched card برای پردازش اطلاعات استفاده شد.
اولین کامپیوتر نیز در این زمینه به کار گرفته شد.
Decision Support System (DSS)
یک سیستم اطلاعاتی است که یک مدیر یا گروه کوچکی از مدیران را در حل یک مشکل نیمه ساخت یافته با فراهم کردن اطلاعات یا دادن پیشنهاد یاری می کند و امکان ارتباط آسان بین کاربر و سیستم را فراهم می کند.
اولین بار در سال 1971 توسطScott Morton و Gorry ابداع شد.
DSS (cont.)
انواع تصمیمات براساس نوع مسئله :
مسئله ساخت یافته که توسط الگوریتم یا قوانین تصمیم گیری قابل حل است.
مسئله غیر ساخت یافته که حل آن ساختار مشخصی ندارد.
مسئله نیمه ساخت یافته که از هر دو بخش ساخت یافته و غیر ساخت یافته تشکیل شده است.
Executive Information System (EIS)
EIS نوع خاصی از DSS است که به تصمیم گیری در سطوح بالای سازمانی کمک می کند.
EIS به مدیران سطح بالای سازمان تصویر دقیقی از عملکرد سازمان و خلاصه ای از فعالیت های رقبا را نشان می دهد.
کار کردن با این سیستم راحت است و اطلاعات را به گونهای ارائه میدهد که به راحتی قابل دریافت میباشند.( بصورت گراف ، نمودار و ...)
EIS (cont.)
این واژه برای اولین بار در دهه 1970 در دانشگاه MIT مورد استفاده قرار گرفت.
EIS اولین بار توسط شرکتهای بزرگ به منظور ایجاد تمایز رقابتی به کار گرفته شد.
Accounting Information System ( AIS )
داده هایی را که فعالیت های سازمان را توصیف میکند جمع آوری میکند.
داده را به اطلاعات تبدیل میکند.
اطلاعات را در دسترس کاربران داخلی و خارجی سازمان قرار می دهد.
Strategic Information System ( SIS )
تولید مزیت رقابتی
ایجاد توانایی ترقی دادن روش های پیشرفت و مدیریت سازمان
سهیم بودن در اهداف راهبردی
بطور محسوسی کارآیی و بهرهوری را افزایش میدهد.
نمای بیرونی SIS
محصول جدید، پیروزی در رقابت و...
نمای درونی SIS
افزایش بهرهوری ، روحیه همکاری ، ارتباطات و ...
مدل آن Game Theory است.
اجزای SIS :
برنامه ریزی دراز مدت
مشخص کردن اهداف 5 تا 10 ساله
مدیریت واکنشها
واکنش به فعالیتها در زمانهای بحرانی
نوآوری
عمل اصلی SIS
یک نوآوری موفق تهدیدی برای رقبا است.
مدل بکاررفته توسط Porter در SIS
بازیگران هر زمینه رقابتی را لیست کنیم.
تصمیمات رقبا در هر زمینه لیست شده را شرح دهیم.
یک استراتژی برای مقابله با رقبا تدوین کنیم.
از IT برای حمایت از استراتژی خود استفاده کنیم.
Enterprise Resource Planning ( ERP )
یک سیستم مبتنی بر رایانه است که میتواند کارهای استاندارد حسابرسی در تمام بخشهای سازمان را به یک روش هماهنگ انجام دهد.
هدف این سیستم جمع آوری و انتشار داده برای همه فرآیندهای سازمانی می باشد.
اجزای ERP
یک برنامه نرم افزاری مجتمع ( Integrated)
یک پایگاه داده
اطلاعات به اشتراک گذاشته شده و ردوبدل شده.
سفارشات مشتری، تکمیل سفارشات، صدور صورتحساب و حمل و نقل را خودکار میکند.
نگهداری سوابق
روند تکامل ERP :
اولین سیستم های اطلاعاتی در دهه 1960 TPS ها بودند.
MIS ها
Manufacturing requirements planning (MRP)
برای حل مسائل پیچیده کنترل انبارداری و دفاتر تولید شد.
MRP II
یک سیستم اطلاعاتی است که شامل جریان کالا از فروشنده، در طول کارخانه و رسیدن به دست مشتری است.
ادامه روند تکاملی ERP :
ERP ها گام بعدی بودند :
تمام اطلاعات فرآیندهای درون سازمانی را هماهنگ کردن.
احتیاج به یک منبع سخت افزاری گسترده، نرم افزارهای سطح بالا، سیستمهای مدیریت پایگاه داده و کاربران خبره دارد.
And What We Want…?!?
هدف سیستم های اطلاعات مدیریت افزایش روند ارائه و اداره ی اطلاعات و کاهش حدس و گمان در حل مشکلات در سطوح مختلف سازمانی از طریق سیستم های بازخور اطلاعات بازتاب بازیابی اطلاعات در جهت تکامل داده های جدید به سیستم است